יום שבת, 12 באפריל 2014

מעבדות לחירות - שיר לשבת ולפסח


מעבדות לחירות - אריק איינשטיין
מילים:  יענקל'ה רוטבליט
לחן:  יצחק קלפטר וגיא בוקאטי

כשל כח הסבל 
לא יכולתי לשאת 
די זה די אמרתי 
אני מוכרח לצאת 
את העבד שבי 
להשאיר מאחור 
במקום שאליו 
לעולם לא אחזור 

אין עוד מה להגיד 
נגמרו המילים 
אין לי מה להפסיד עוד 
מלבד הכבלים 
שחתכו עד זוב דם 
ועדיין אני שרוט 
הלילה הזה אצא 
מעבדות לחירות 

ויש משהו בי 
כמו ירח מלא של ניסן 
שקורא לי לקום 
וחוזר וקורא כל הזמן 
לצאת למסע שכולו סיכונים 
לקראת שמץ סיכוי 
לסוף דמיוני מאושר והזוי 

באמת יש מצב 
שמראש איזה הר 
אראה מרחוק 
הבטחה למחר 
שאולי לא יבוא אבל 
גם אם בדרך אמות 
הלילה הזה אצא 
מעבדות לחירות 

ויש משהו בי 
כמו ירח מלא של ניסן 
שקורא לי לקום 
וחוזר וקורא כל הזמן 
לצאת למסע שכולו סיכונים 
לקראת שמץ סיכוי 
לסוף דמיוני מאושר והזוי
***
על פי אחת הדעות בתלמוד (דברי רבי יהושע במסכת ראש השנה) נברא העולם בחודש ניסן, ועפ"י אותה דעה ניסן הוא גם חודש הגאולה.
ראש חודש ניסן שימש בתקופת התנ"ך ובתקופה התלמודית, כראש השנה למלכים, ובו התחילו למנות את שנות מלכי יהודה. (המידע מויקיפדיה)
פסח נחשב לראשון מבין שלושת הרגלים...
והנה עוד זמן מצוין להחליט, ליצור ולשנות. לחשוב איך נרצה שהשנה הקרובה תיראה ומה עלינו לעשות לטובת החופש והאושר שלנו.

עבד עפ"י הגדרתו המילונית: אדם ללא חופש פעולה, מכור.
(עפ"י יהודה הלוי: "עבדי הזמן" – כבולים לחומר. עבד הוא מצב בו אינך יכול לבחור מרצונך.)

עַבְדֵי זְמָן / ר' יהודה הלוי

עַבְדֵי זְמָן עַבְדֵי עֲבָדִים הֵם –
עֶבֶד אֲדֹנָי הוּא לְבַד חָפְשִׁי:
עַל כֵּן בְבַקֵּשׁ כָּל-אֱנוֹשׁ חֶלְקוֹ
"חֶלְקִי אֲדֹנָי!" אָמְרָה נַפְשִׁי.


קטנה של מוטיבציה בהקשר של השיר:

הכי נוח לנו להיכנע ל"חיים" ולהתחבר לרע, למוכר ולמקובע במקום להתאמץ לראות ולעשות שינויים לטובה - הנסתר הלא מוכר הוא מהות הסיכון והחרדה, אבל בלי אלו לא נבחן את עצמינו ונתקדם להשגת המטרות שלנו.
ההחלטה לצאת ל"מסע החירות" היא הצעד הראשון - אני מנסיוני הדל לימדתי את עצמי שהיציאה מעבדות לחירות מתחילה בהחלטה בלבד.
אני מאחלת לכל אחד, בכל תחום שירצה להגיע למקום הזה ולצאת אל מסע החירות שלו.

שבת שלום, חג חירות שמח.

אני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה